12 دسامبر 2022- جدیدترین تحقیقات نشان می دهد که دیابت بارداری با پیامدهای قلبی عروقی متنوع تری نسبت به آنچه قبلاً در نظر گرفته شده بود، همراه است.

تیمی از دانشگاهیان از مدل های خطر متناسب کاکس چند متغیره، برای ارزیابی سلامت قلب بیش از 219000 زن میانسال استفاده کردند که همگی حداقل یک بار زایمان کرده بودند.علاوه بر این، آنها یک آنالیز واسطه ی علّی برای بررسی سهم هر یک از عوامل خطر شناخته شده برای پیامدهای قلبی عروقی مشاهده شده در میان افراد شرکت کننده، انجام دادند.

این بررسی ها نشان داد که بیش از 13000 زن به مشکلات قلبی عروقی، از جمله بیماری عروق کرونر، سکته مغزی ایسکمیک، بیماری شریان محیطی، نارسایی قلبی، نارسایی میترال و فیبریلاسیون دهلیزی مبتلا هستند.

بر اساس آنالیزهای این مطالعه، زنانی که دارای سابقه دیابت بارداری بودند در مقایسه با زنانی که در دوران بارداری به این بیماری مبتلا نشده بودند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به عوارض قلبی قرار داشتند.

نتایج تجزیه و تحلیل واسطه ی علّی نشان داد که دیابت آشکار 23 درصد، فشار خون بالا 11 درصد و دیس لیپیدمی 10 درصد از ارتباط بین دیابت بارداری و پیامد کلی قلبی عروقی را توضیح می دهند.

به گفته محققان، مطالعات قبلی نشان داده‌اند که دیابت بارداری می‌تواند یک عامل خطر برای بیماری‌های قلبی عروقی آترواسکلروتیک بعدی باشد، با این حال، اطلاعات کمی در مورد پیامدهای مختلف قلبی عروقی در زنان مسن دارای سابقه ی دیابت بارداری، وجود دارد.

منبع:

https://diabetestimes.co.uk/long-term-cardiovascular-problems-triggered-by-gestational-diabetes-study-demonstrates/